Hönsinskaffning

Nu har vi äntligen skaffat höns!! : D
Vi har en tupp och två hönor av rasen dvärgkochin, som ska vara en väldigt lugn och trevlig ras.
Vi hämtade dem i lördags och på en gång började de att dricka vatten, vilket var väldigt skönt att se.
Som tur är äter de och mat : )
Gräs som vi har slängt in till dem har varit spårlöst försvunna nästa dag.
De vet också att de ska sitta på sittpinne när de ska sova.
Då kurar de ihop sig bredvid varandra och hålle ri sig för glatta livet!

Det känns jättehärligt att vara hönsägare,
men de har inte vågat gått ut i den fina hönsgården än vad jag vet.
Vi öppnade luckan åt dem i söndags, men då var det för sent tyckte de för de hade gjort kväller och satt sig på favoritpinnen.
Igår var inte jag hemma men pappa hade tydligen öppnat hela dörren in i hönsvagnen, inte bara luckan alltså.
Och han såg dem därinne, men de tyckte nog att det var säkrast att hålla sig därinne.
Spencer, våran nyfikna katt, har fått sett dem genom fönstret.
Men när hönsen såg honom blev det ett jäkla liv och kacklande!
Och Spencer tyckte att det lät lite väl mycket.

Men det känns iallafall väldigt bra att ha dem hemma nu :  )
Och när de väl kommer ut i hönsgården tror jag inte att de kommer att vilja gå in igen!

Tuppen heter Holger, namnet som min kära fader har kallat alla mina mjukisdjur för i alla år.
Den ena hönan heter Agda, till minne av den store Cornelis Vreeswjiks låt "Hönan Agda".
Den andra hönan heter Åsa, Pappa sa att det var lätt att uttala.
Men visst passade det rätt bra ändå? : )



Riktigt såhär stor är dock inte Holger, och inte hönorna heller.




Det var allt från mig!



Peace

Kommentarer
Postat av: Ellie

haha vår ena dvärgkochin heter också Agda :P

2009-05-12 @ 19:28:17
URL: http://eonor.blogspot.com
Postat av: Barca

Ellie: Oj vad kul att du läser min blogg! : )

Ja det är kanske ett populärt namn helt enkelt : P

2009-05-20 @ 10:54:44
URL: http://barca8.blogg.se/
Postat av: marie

Åsa! Det var kul! Har aldrig hört om en höna som heter Åsa förut. Däremot en gås som hette Märta, men det är en annan historia...

Kram!

2009-05-21 @ 21:32:53
URL: http://mynameismarie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0