Illamående men Fascinerande lektion

Idag hade vi en mycket lärorik och intressant lektion.
Djursjukvård.
Visserligen brukar vi ha djursjukvård två gånger i veckan och många gånger vill man bara spy över djursjukvården.
Då kanske du undrar, käre bloggläsare, vad det var för något som var så speciellt med just denna lektion?
Jo idag fick vi dissikera.
Vi har läst en hel massa om de olika organen och deras funktioner så jag tycker att man kan dem hyfsat ändå.
Därför var det mycket mer intressant att dissikera nu när man visste lite mer om vad det var man skar i.
Vi hade två kalvar som dog inatt precis innan de föddes av syrebrist, ett par stycken döda griskultingar
och så hade en kille med sig diverse organ från får i en fryslåda.
Vi är redan indelade i vissa pedagogiska grupper som vår kloke lärare har valt ut i inlärningssyfte.
Så nu skulle vi också dissikera i dessa grupper.
De två kalvarna paxades väldigt snabbt så min grupp fick nöja sig med den minsta griskultingen.
Men det var inte så hemskt ändå för vi var i samma rum som det med kalvarna,
så titt som tätt kunde vi snegla över deras axlar och titta på de mycket, mycket större organen.
Särskillt när någon i alla de olika gruperna jublade högt och skrek åt att alla att komma och titta
för att de hitat något intressant flockades folk runt det döda djuret.
Men när några hade gjort en öppning mellan två revben så att man kunde öva på att göra hjärträddning,
på ett annat djur som var mindre dött i framtiden,
blev det köbildning av entusiastiska elever som ville lära sig.
Det var verkligen intressant att titta på alla de organ vi hört så mycket om.
Och jag fick ett helt fårhjärta att dissikera för mig själv.
Det var så fascinerande att sticka ner fingrar i blodådror i hjärtat och sedan klippa upp det och se alla klaffar
(som vi också har lärt oss vad de heter, vilka som hörs vart och vilka som hör vilken vilken sort av klaffar).
Den första klaffen jag såg var min favoritklaff Mitralisklaffen.
Det lustiga var att man inte hade några som helst problem att äta på lunchen direkt efter lektionen.
Inte alla iallafall ;  )



Det var allt från mig!



Peace

Kommentarer
Postat av: marie

Oj vad du har hunnit skriva! Hur var det på furuvik? Vi har katthem här i uppsala, och så har vi SLU...

Stor kram på dig och så skönt att du fick igen plånboken!!

Marie

2009-02-26 @ 22:10:03
Postat av: Barca

Marie: Ja det blev en del inlägg på kort tid : P

Men det hände så mycket på så kort tid...

I Furuvik hände så mycket så det ska jag faktiskt skriva ett helt eget inlägg om : )

Kramar!

2009-02-27 @ 21:14:33
URL: http://barca8.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0