Kittlad av en struts!

Idag hände en väldigt annorlunda sak.
för den som inte redan visste kan jag tala om att jag just nu är inne på min tredje APU-vecka
och är just nu på strutsfarmen i Borlänge, "Sahlins struts".
Den första veckan min klass gjorde APU var jag och min sötnos på strutsfarmen tillsammans.
Veckan som var nu var jag hos en hundtrimmare i Djurmo, världens häftigaste 60-åring!
Krut i den kärringen må jag säga!
Så denna vecka är jag tillbaka på strutsfarmen (fast ensam),
som numer börjar kännas nästan som en riktig  arbetsplats.
Varje dag matar jag kycklingarna som är indelade i tre grupper:
En grupp med 2 månaders kycklingar, en grupp med 3 månaders kycklingar
och sist men absolut inte minst 4 månaders-gruppen!
Kycklingarna i 2 månaders gruppen är lite längre än navelhöjd på mig.
Kycklingarna i 3 månaders gruppen (och här kommer det intressanta!) är i huvudhöjd med mig.
(Hann du med att se det intressanta, käre bloggläsare?
Märkte du inte vilken stor skillnad i längd det är med bara en månads mellansrum?)
Min APU-handledare se till mig att när en kyckling växer som de ska växer de 1 centimeter på ett dygn!
Det är imponerande.
Och 4 månaders-gruppen är änu längre!
Iallafall, när man matar kycklingarna mixar man havre, pellets, två andra sorters fröer, hö och massor med vatten
i en skottkärra,
som man sedan kör in till ministrutsarna och så tar man en hink
och häller över maten/sörjan i deras många matskålar
och rör runt så att det inte är fast på ett ställe och vatten på ett annat.
När man sedan går tillbaka till kycklingarna några timmar senare måste man fylla på med vatten
i alla matskålarna, eftersom det är vattnet de tycker mest om.
Därför fyller man två vattenkannor med varmt vatten och går ut och häller i alla matskålarna och rör runt.
Det var just detta jag gjorde när det annorlunda hända mig idag.
Jag blev nämligen kittlad av en struts!
Ja, käre bloggläsare! Du får tro det om du vill eller inte men sant är det!
Det som är så roligt med strutsar är de att de inte är rädda för en utan de är så nyfikna
och kommer mer än gärna fram och pickar på en.
De brukar faktiskt stå och trängas med varann och trycka på bakifrån bara för att få komma fram och picka!
De tycker mycket om att picka på saker som sticker ut lite.
Exempelvis en vante som sticker ut lite ur fickan, grejjen man drar dragkedjan med (vad heter den egentligen?),
kanter på byxor eller tröjjor och de älskar att picka på skosnören!
Vissa gånger när de pickar på en kan det till och med göra ont medan andra gånger känns det knappt alls.
Men denna struts var lite speciell.
Han/hon ställde sig väldigt nära mig så hans/hennes hals nästan nuddade min arm.
Så tog strutsen sin näbb och liksom gnuggade spetsen av näbben mot min axel.
Och inte på samma ställe utan han/hon (jag ser tyvärr inte könsskillnad på dem vid den åldern)
flyttade runt näbben mot nacken och ner mot bröstet liksom.
Det både kittlades och var riktigt mysigt : )
En riktig mysstruts : )

Lite struts-fakta som jag har snappat upp för den som är intresserad:
Den största strutsen heter Afrikanska struts och lever utspridd i stora delar av Afrika.
Strutsen har en släkting som heter Emu som endast lever i Australien
(så tror jag att den har fler nära släktingar men det är dessa jag känner till, så därför nämner jag endast dem)
Hos Sahlins struts slaktas en struts när den är runt 1 år gammal.
Hanar blir könsmogna vid 3 års ålder medan honor kan lägga något ägg redan vid 2 års ålder.
Strutsar lever i flock och det är en hanne som bestämmer i gruppen och betäcker honorna.
Under brunstperioden blir hannen väldigt försvarslysten och utmanar än om man bara går förbi stängslet utanför.
En struts försvarar sig i trängda situationer genom att sparkas helst springer de ifrån faran.
Myten om att en struts stoppar huvudet i sanden när de blir rädda är inte sann, men däremot kan en struts som är rädd lägga sig platt på marken för att spela osynlig
(vilket jag har sett två gånger när jag har försökt tagit ett halmstrå ur näbben på en struts).
Men om man sätter en strumpa på huvudet på en struts tror den att det är natt och blir oftast genast lugnare.
Strutsen äter runda stenar som hjälper dem att smälta maten i magen.
De stora strutsarna utfodras endast med hö, havre och pellets,
medan de mindre får samma blandning fast med två andra sorters fröer, som jag inte känner till,
som blandas till ett blötfoder.
Ett normalstort ägg väger ungefär 1500 g.
Det tyngsta ägget i världen vägde ungefär 2500 g och värptes på, ja just det! Sahlins struts!

Jag hoppas att faktan tillfredställde dig käre bloggläsare!
Har du några andra frågor om strutsar eller något annat så hänvisar jag dig till kommentarerna här nedanför.



Det var allt från mig!


Peace

Kommentarer
Postat av: Pär

Haha, så de tror att det blir natt om man sätter en strumpa på dem? Det lät kul!

2008-11-21 @ 17:30:45
URL: http://lps.blogg.se/
Postat av: Barca

Hehe ja det är list lustigt : P

Väldigt smidigt vid slakten!

2008-11-22 @ 16:24:04
URL: http://barca8.blogg.se/
Postat av: Sara

vete och ryps är de andra fröerna! (: jodu, en struts fick tag i flärpen till dragkedjan så min mobil trillade ur ner i vattenkannan!

2008-11-23 @ 18:46:15
URL: http://miintis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0