Vad ska vi göra egentligen?

Idag på samhällskunskapen fick jag något nytt att tänka på.
Eller inte nytt direkt men ett sidospår på något jag försöker med.
Jag försöker påverka mig själv och andra så mycket som möjligt
till att göra miljövänliga val.

På lektionen fick vi se en dokumentär som Uppdrag Granskning har gjort.
När man säger att man ska tänka miljövänligt så tänker nog de flesta,
inklusive jag själv, att man ska köra bil mindre och köpa ekologiska varor.
Detta har jag jobbat stenhårt med att pränta in i min kära familj och andra nära.
Dokumentären handlade om miljön och utsläpp, såklart.
Jag hade ingen aning om att jordbruket bidrog så mycket som det gör till växthuseffekten.
18% av människans utsläpp, på hela jorden, kommer ifrån jordbruket!
Det är enormt stora siffror.
Vilket betyder att om man äter kött eller dricker mjölk
så bidrar man kraftigt till miljöförstöringen.
Detta skrämmer mig.
Jag vet hur svårt det skulle vara att påverka folk att bara äta mindre kött.
När jag fick se denna dokumentär gick tankarna ungefär såhär:
"Hur sjutton ska jag kunna få de där hemma att äta mindre kött?"
Jag är också orolig över hur jag ska kunna ändra mig själv.
Jag är uppväxt med att äta kött och jag är mycket förtjust i alldeles för många kötträtter.

Men en sak som också gör mig väldigt besviken
är att jag fick reda på detta på en lektion och inte av regeringen.
I dokumentären erkände vissa politiker att de visste om
hur mycket utsläpp det kommer ifrån jordbruket
och när nu de flesta har hoppat på trenden att handla
och leva mer ekologiskt,
varför har de då inte sagt att om man äter kött så bidrar man till växthuseffekten?
Fast det är ju sant det min lärare sa
att det är politiskt självmord att gå ut och säga åt folk att sluta äta kött.
Men vad ska vi göra då?
Hur ska vi kunna leva på jorden när vi bara förstör den?
Jag tycker att allt känns så meningslöst och hopplöst just nu.
Jag vill vända mig till någon som är optimistisk och vet vad den gör
som säger att det kommer att lösa sig,
att siffrorna minskar
och att de har kommit på ett sätt som vi kan fortsätta leva ungefär som vi gör idag.
Det känns som att man inte kan lita på någon längre.
Världen är ond och hemlighetsfull och vi vaggas in i en falsk trygghet redan som barn.
Nu när till och med ekologiskt kött inte är bra alls för miljön
känns det som att det inte finns mycket vi kan göra,
om inte alla verkligen anstränger sig
och gör vad de själva kan göra för att allt ska bli bättre
så att våra barn och barnbarn ska kunna leva vidare på jorden
så som vi och våra föräldrar har gjort.
Men med tanke på hur allt ser ut idag,
med tanke på människorna idag
så känns det inte så ljust...

Det var allt ifrån mig!

Peace

Kommentarer
Postat av: Pär

I Kina registreras 10 000 nya bilar i veckan!
Och så säger de att vi här i Sverige måste göra allt vi kan för att stoppa miljöförstöringen...

2008-04-04 @ 14:20:21
URL: http://lps.blogg.se
Postat av: Barca

Men samtidigt kan vi inte sitta som barnungar och säga:
"Om inte dom gör något så gör inte vi heller det!"
Det funkar inte så för någon måste vara bättre och någon sämre...
Så om vi fortsätter kämpa så hakar dom nog på så småningom :) Man får försöka tänka positivt:)

2008-04-07 @ 15:34:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0